Świat samochodów - naprawa i serwis

wszystkich opon rowerowych podawane są zgodnie z europejskim standardem ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization)13. Format takiego zapisu to xx-xxx, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają zewnętrzną szerokość opony w mili

Świat samochodów - naprawa i serwis

Oznaczenia opon rowerowych

Opony rowerowe
Oznaczenia opon rowerowych

Oznaczenia informujące o rozmiarze opony znaleźć można na jej bocznej ściance. Obecnie rozmiary wszystkich opon rowerowych podawane są zgodnie z europejskim standardem ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization)13. Format takiego zapisu to xx-xxx, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają zewnętrzną szerokość opony w milimetrach, trzy pozostałe to wewnętrzna średnica opony także w milimetrach.

Ponieważ wielu użytkowników jest przyzwyczajonych do tradycyjnych oznaczeń calowych podawany jest też rozmiar w calach, który ma postać zapisu A x B, gdzie pierwsza grupa cyfr to zewnętrzna średnica opony, a druga grupa to zewnętrzna szerokość. Spotyka się też oznaczenia calowe w postaci A x B x C, gdzie pierwsza grupa cyfr to zewnętrza średnica opony, kolejna grupa to wysokość opony, a ostatnia grupa to jej szerokość.

Stosuje się też oznaczenia francuskie w milimetrach według formatu CCC x CCL, gdzie pierwsze trzy cyfry to zewnętrzna średnica, kolejne dwie cyfry to zewnętrzna szerokość, a litera jest dodatkowym oznaczeniem umownym.

Należy zwrócić uwagę, że calowe i francuskie oznaczenia podawane są dla zewnętrznej średnicy opony. Nie koresponduje to ze średnicą obręczy (felgi). Oznaczenia ETRTO podawane są dla wewnętrznej średnicy, co gwarantuje właściwe dobranie opony i obręczy.
Stosowanie opon w kolarstwie
W rowerach górskich bywają stosowane opony bezdętkowe. Wymagają one specjalnych obręczy, ale ze względu na brak dętki masa całego zestawu jest nieco mniejsza. W innych typach rowerów niż górskie nie używa się zestawów bezdętkowych, gdyż większe ciśnienie w oponach powodowałoby wypychanie opony z obręczy. Aby uzyskać szczelność opony bezdętkowej przy ciśnieniach praktykowanych w rowerach szosowych trzeba by zastosować bardzo małe różnice wielkości opony i obręczy. Wiązałoby się to ze znacznymi trudnościami przy zakładaniu i zdejmowaniu opony14.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna


Szybkie zakupy motoryzacyjne

Robienie szybkich zakupów motoryzacyjnych jest bardzo częste wśród właścicieli samochodów. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że bardzo często są oni osobami zapracowanymi i nie mogącymi pozwolić sobie na dłuższe pobyty w sklepie w czasie postojów. Z myślą o takich osobach prowadzone są takie sklepy motoryzacyjne, w których można kupić praktycznie wszystkie samochodowe akcesoria. Niewielkie zakupy motoryzacyjne mogą zostać przeprowadzone bardzo szybko, a podczas ich robienia można zaopatrzyć się w przeróżne drobnostki samochodowe. Poza tym w sklepach motoryzacyjnych można kupować tanie części samochodowe. Takie części samochodowe będą mogły być wykorzystywane podczas przeprowadzania samodzielnych napraw samochodów.


Wybrane daty historii opony

Wybrane daty historii opony

1839 ? Amerykanin Charles Goodyear wymyślił proces produkcji gumy, odkrył proces wulkanizacji kauczuku, który został opatentowany 15 lipca 1844 roku,
1846 ? Robert William Thomson opatentował oponę pneumatyczną dętkową, (wynalazł w 1845, opatentował we Francji w 1846, opatentował w USA 1847),
1888 ? Szkot J. B. Dunlop wynalazł niezależnie oponę pneumatyczną dętkową do roweru,
1891 ? Édouard Michelin wynalazł rozbieralną oponę pneumatyczną (z dętką),
1922 ? wynalezienie opon wysokociśnieniowych,
1924 ? opony niskociśnieniowe,
1946 ? firma Michelin stworzyła opony radialne1,
1947 ? Goodrich Corporation zaprezentował opony bezdętkowe,
2000 ? firma Michelin oficjalnie zaprezentowała system PAX, pozwalający na kontynuację jazdy z przebitą lub pozbawioną ciśnienia oponą,


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna